Ahad, 1 Jun 2014

'Let It Go' - Lepaskan...

Anak sulung saya kini sudah berusia 18 tahun. Saya masih ingat segala detik sembilan bulan kehamilan sehinggalah saat melahirkannya.  Pejam celik pejam celik dia sudah meninggalkan alam persekolahan. Hari ini, anak saya sudah memulakan fasa baru di dalam hidupnya; menjadi seorang mahasiswi. Alhamdulillah... Doakan semoga dia kuat melayari bahtera sendirian...

Bercerita pasal anak-anak, izinkan saya berkongsi kisah.  Tidak ada yang istimewa; sekadar perkongsian semata-mata. Saya adalah di antara ramai ibu bapa di luar sana yang memilih untuk tidak menghantar anak-anak saya ke sekolah berasrama penuh. Sekalipun mendapat keputusan cemerlang di dalam peperiksaan UPSR dan PMR, saya dan suami kekal dengan pendirian tersebut.  Secara peribadi, saya merasakan tempoh anak tinggal sebumbung dengan ibu bapa amat singkat. Hanya 17 tahun.... Lumrahnya, selepas SPM, masa untuk mereka pergi berdikari tanpa ibu bapa di sisi pasti bermula. Sambung belajar, bekerja dan mendirikan rumahtangga. Anak-anak akan meneruskan pelayaran hidup mereka secara sendirian; ibu bapa sudah hampir tidak mengawal mereka (walaupun ianya tidaklah berlaku secara mutlak dan otomatik). Justeru, pilihan bersama sebumbung dengan mereka adalah keinginan kami untuk memastikan kami mampu mendidik mereka sebaik mungkin; memahami mereka sebaik mungkin; mengenal bakat dan minat mereka sebaik mungkin...kerana selepas fasa 'melepaskan' mereka pergi, kita sangat hampir tidak berpeluang untuk memperolehi momen yang lumayan dengan mereka.

Terus-terang, pernah satu ketika dulu, saya sangat takut masuk ke fasa 'melepaskan si anak pergi'. Bagaimana agaknya si anak menyesuaikan diri dengan dunia baru sementelah si anak tak pernah berpisah dengan keluarga? Bagaimana itu, bagaimana ini, macam-macam bagaimana yang menjelma. Tapi itu dulu. Melihat si anak membesar di hadapan mata, saya kini yakin si anak mampu menempuh fasa baru. Ketika meninggalkan dia sebentar tadi, tiada riak sedih di wajah. Tiada tangis ketika memeluk saya dan suami. Hanya air matanya gugur tatkala si adik bongsu menangis teresak-esak memeluknya. Sepuluh tahun seusianya, ini kala pertama bakal tidur tanpa kakak di sisi. 'Siapa nak ikut rambut adik pergi sekolah?', ucapnya dalam sendu sedan. Lewat malam tiba-tiba sang suami membuka bicara, "Rindu kakak laa. Tahun depan abang ngah pula kuar rumah. Macam mana tu yang...". Alahai suamiku...

Masa hanya dipinjamkan Allah. Segala nikmat ini juga pinjaman semata-mata. Raihlah dan raikanlah nikmat bersama anak-anak sepenuh-penuhnya, sepuas-puasnya. Merekalah permata, amanah Allah kepada kita...


Saat-saat mengucapkan selamat tinggal

2 ulasan:

  1. sedihnya, aunty . sian adik kecik . nnt lawaylah selalu :)

    BalasPadam
  2. Insyaallah. Aunty pasti akan lawat selalu

    BalasPadam