Rabu, 11 Jun 2014

Membiasakan Yang Tidak Biasa


Hari ini kami sekeluarga menjalankan rutin tahunan kami; berjumpa doktor gigi. Ini amalan kami bertahun-tahun. Sekurang-kurangnya setahun sekali kami wajib membuka mulut di hadapan doktor gigi. Wajib dicuci walau tidak rosak. Wajib ditampal kalau ada lubang. Biar gigi tak tersusun cantik, asal kesihatan oral dijaga rapi. Hihihi! Itu falsafah saya (gara-gara abah tak mengizinkan saya memakai pendakap gigi semasa usia remaja, saya sejukkan hati dengan mencipta falsafah sendiri).

Dulu-dulu saya memang takut berjumpa doktor gigi. Apa tidaknya, apabila kita hanya berjumpa bila gigi sakit, tentulah rawatan yang diberikan bukan jenis yang 'manja'. Kalau sudah sakit akibat berlubang, tentulah proses menampal lubang yang besar menyakitkan; apatah lagi jika lubang sudah terlalu besar; cabut sahajalah jawabnya. Cuci gigi? Buang plak dan sebagainya? Itu memang tidak termasuk dalam kamus hidup saya ketika itu. Saya hanya tahu; jumpa doktor bila gigi sakit. Kalau tak sakit, rindulah doktor gigi mahu berjumpa saya. Ada waktunya, sehingga bertahun doktor menahan rindu. Hihihi...

Tidak menyalahkan budaya mendidik orang tua sendiri, saya berazam untuk mementingkan penjagaan gigi anak-anak. Saya tidak mahu mereka mempunyai rasa takut kepada doktor gigi.  Justeru, apabila mempunyai anak, saya mengambil pendekatan yang sepatutnya. Seawal usia anak dua tahun, saya sudahpun membawa mereka berjumpa doktor gigi walaupun tiada keperluan untuk dirawat. Sengaja dibiasakan anak-anak duduk membuka mulut di hadapan doktor gigi. Supaya tidak ada rasa takut dan rasa gerun. Alhamdulillah, hasil melentur buluh daripada rebung memang tidak dapat dinafikan. Setiap enam bulan saya pasti mengusahakan semua ahli keluarga berjumpa doktor gigi. Tahun ini saya terlewat mengatur temu janji. Saya hanya teringat dan bertindak bila anak saya bertanya, "tahun ni kita tak jumpa Dr Tan ke?" (apabila rebung sudah bersuara...hahaha).

Dalam hidup kita sehari-hari ada banyak perkara tidak biasa yang kita hindarkan walhal kita maklum kebaikannya. Bukan setakat berjumpa doktor gigi malah ada banyak lagi perkara. Kekadang perkara itu jauh lebih besar dan penting peranannya dalam hidup kita. Biasakanlah yang tidak biasa. Saya pernah mendengar bijak pandai berkata; buatlah sesuatu itu sepanjang 66 hari secara konsisten. Barulah yang tidak biasa menjadi biasa. Barulah ia kekal menjadi tabiat kita...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan