Sabtu, 7 Jun 2014

Pabila Tempurung Teralih

Bercerita pasal tempurung, saya tak pernah sedar betapa lamanya saya sebenarnya terperap di bawah tempurung. Barangkali tempurung saya diperincikan dengan germerlapan bintang sehingga kan saya rasa bahagia berlindung di bawahnya...Aduhai! Ini benar-benar dilema syok sendiri.

Saya sebenarnya mula terjebak ke dalam dunia bisnes secara serius pada tahun 2002. Dengan zero ilmu bisnes, saya jalan terus tanpa menoleh belakang. Kadang-kadang saya terkebil sendirian hari ini pabila mengenangkan bagaimana saya boleh memulakan bisnes tanpa ada sebarang ilmu. Benar. Saya tidak bohong. Saya benar-benar bermula tanpa ilmu. Kosong....

Tahun 2010 akhirnya membuka lembaran baru. Seorang sahabat lama, Puan Sri Rahayu Hussein memperkenalkan saya kepada WENA (Women Entrepreneurs Networking Association). Saya tiba-tiba tersedar. Rupa-rupanya saya tak punya jaringan bisnes. Saya tak kenal sesiapa. Saya tiada guru mahu pun mentor. Saya hanya ada saya. Saya dan saya. Di situ titik tolaknya; saya mula memahami keperluan jaringan bisnes. Bukan setakat membina ukhwah tetapi perjumpaan yang kerap mampu membakar semangat untuk terus jadi usahawan yang gigih. Kita perlukan ekonomi persahabatan. Kita perlukan ilmu untuk terus ke hadapan.

Sejak itu tempurung dialihkan jauh-jauh. Pedulikan gemerlapan bintang yang pernah memayungi saya bertahun. Saya perlu lihat dunia luar. Walau ada pahit dan sakitnya. Itu semua asam garam yang perlu dilalui. Saya mahu berguru lagi. Mencari ilmu sampai ke liang lahad. Ada sesiapa yang sudi menjadi guru saya?


Illustrasi indahnya dunia luar; kredit kepada Paddington - House of Pancakes, Ampang Point








Tiada ulasan:

Catat Ulasan