Isnin, 30 Jun 2014

Kerana Sayang

Awal-awal lagi Ramadhan sudah menguji. Benarlah. Menguruskan manusia tak pernah mudah. Secara teknikal, bisnes saya memerlukan saya berurusan dengan tiga kelompok manusia; ibu bapa, pelajar-pelajar dan guru-guru. Ini tentunya dipersetujui oleh semua sahabat yang berkecimpung dalam bisnes pendidikan. Kami perlu menjaga rapi ketiga-tiga kelompok ini dengan penuh hati-hati. Tetapi itulah...selagi manusia bergelar manusia...serapi mana dijaga, pasti ada yang tersentap di jiwa, ada yang salah di mata. Gara-gara menegur, saya terus disalah anggap.

Sebagai seorang yang sangat mencintai karier perguruan, saya amat mementingkan kemajuan anak-anak didik saya. Biar tidak menggondol "A", melihat mereka beranjak dari satu aras ke aras yang lain sudah membenih rasa syukur yang amat. 'Teaching is not happen if learning does not happen'. Saya sangat yakin dengan kata-kata itu. Saya akan resah, berkecamuk jiwa, berpusing minda,; memikir cara, mencari strategi untuk memudahkan cara sekiranya pelajar-pelajar saya berdepan dengan pelbagai masalah menguasai kemahiran. Saya berhempas pulas mencari jalan. Walau ada kalanya, saya bertemu jalan buntu; saya tahu saya tidak boleh mengundur diri.

Cintanya saya kepada karier menyebabkan saya sangat menyayangi pelajar-pelajar saya.  Melihat mereka memacu ke hadapan; walau sedikit, walau setakuk, walau seinci, ia sangat besar ertinya kepada saya. Justeru, saya terkilan kalau ada guru-guru di pusat tuisyen saya yang tidak menjiwai kasih sayang saya kepada anak-anak yang belajar di tempat saya. Saya sedih kalau mereka tidak mampu membawa impian saya ke dalam proses mengajar di dalam kelas. Saya kecewa sekiranya mereka mengambil jalan mudah tanpa ada jiwa membimbing.

Saya percaya ramai guru dedikasi yang punya rasa seperti saya. Yang berusaha mengajar daripada jiwa dan menyentuh jiwa. Yang mengajar demi cintakan Allah dan kasihkan RasulNya. Demi mendidik anak-anak ini menjadi khalifah yang lebih baik daripada kita. Saya mohon kita sama-samalah berkongsi kebaikan; saling tegur-menegur. Membudayakan tegur-menegur demi kebaikan bersama. Jika ditegur, terima teguran dengan terbuka. Kita ditegur kerana kita disayangi, bukan kerana dibenci.  Saya teringat kata-kata Dr Robiah ketika satu sesi di Kongres Kebangsaan Tadika 2014 tidak lama dahulu. Antara lain bunyinya begini,"Kalau kita ini namanya guru, kelak nanti dipersoal di akhirat, apakah yang telah kau ajar akan si polan ini". Subhanaallah. Besar sungguh tanggungjawab kita sebagai guru. Ingatan untuk diri saya sendiri untuk terus jadi yang lebih baik...

Mereka Yang Sentiasa Mewarnai Hidup Saya






Tiada ulasan:

Catat Ulasan