Khamis, 19 Jun 2014

Menari dalam Refleksi & Interaksi


Mengapakah saya tiba-tiba menulis blog? Sebenarnya ia tidak pernah berlaku tiba-tiba. Menulis blog memang salah satu dalam senarai matlamat yang perlu saya capai tahun ini. Alhamdulillah. Saya berjaya melaksanakannya. Matlamat perlu ditulis dan perlu dikongsi. Perlu diceritakan dengan orang lain supaya matlamat itu tidak sunyi dalam diri dan hilang dimamah detik. Ini amalan biasa yang perlu terus diperbiasakan. Tulis matlamat, kongsikan matlamat dan tentukan tarikh sasarannya. Bila sudah ada sasarannya, pupukkan disiplin dalam perlaksanaannya. Inshaallah...Allah akan perkenankan.

Saya sebenarnya bukanlah mahu bercerita tentang apa yang saya lakukan dalam mencapai sesuatu matlamat, tetapi berkongsi rasa mengapa saya menulis blog. Ya! Mengapa saya menulis blog? Saya selalu bermain dengan perkataan refleksi dan interaksi. Refleksi diri. Interaksi diri. Justeru blog merupakan wadah terbaik untuk saya melakukan kedua-duanya. Refleksi dan interaksi diri. Setiap hari, kita melakukan pelbagai pemerhatian tanpa sedar mahupun dalam sedar. Ini semua pengalaman yang perlu dicatat apatah lagi kalau ia mencetus emosi dan memekarkan minda. Pasti ia wajib dicatat.

Ini kisah ketika saya mengajar pelajar-pelajar tingkatan 5. Mereka bukan golongan 'pujaan' di sekolah tetapi mereka amat tinggi bertakhta di hati saya. Mereka boleh memberikan perhatian kepada apa yang diajar malah boleh menyampaikan semula apa yang telah diajar. Cuma yang berbeza, ianya bukan dalam versi hafalan tetapi mengikut apa yang mereka faham. 

Saya: Bagi saya contoh kejadian inersia.
Pelajar: Kapalterbang ambil masa yang lama untuk berhenti walaupun pilot dah lama tekan brek, cikgu.
Saya: Kenapa pula jadi macam tu?
Pelajar: Oh. Sebab kapalterbang besar. Dia berat.
Saya: Apa pula kaitan berat dengan inersia?
Pelajar: Kalau objek tu berat, besarlah inersianya.
Saya: Oh. Jadi kalau saya dengan awak naik buaian yang ditolak dengan kekuatan yang sama, siapa berhenti dulu?
Pelajar: Cikgulah...Alaa...cikgu nak bagitau yang saya ni beratlah.
(Ha!Ha!Ha!) 

Adakah mereka faham dengan konsep yang diajar? Ya, sangat jelas mereka faham apa yang diajar. Tetapi keadaan berbeza bila saya meminta mereka membuat tugasan bertulis. Apakah definisi inersia? Nah! Mereka terkial-kial menyusun ayat. Mereka tidak hafal maksud inersia tetapi mereka faham konsepnya. Di mana duduknya pelajar-pelajar seperti ini? Mereka tidak belajar? Tidak. Mereka tidak faham? Tidak juga. Mereka tidak mampu berfikir? Tidak juga. Justeru, haruskah kita melabel mereka???

Refleksi diri. Interaksi diri. Inilah dia kepelbagaian kecerdasan (Howard Gardner). Pelajar-pelajar saya ini tidak tinggi kecerdasan linguistiknya tetapi hebat kecerdasan interpersonalnya. Lihat sekeliling kita. Anak-anak kita juga tak sama kecerdasannya walau berbaka ibu dan ayah yang sama. Raikan perbezaan. Raikan kepelbagaian...

Mahukah tuan/puan menari bersama dalam sesi refleksi & interaksi saya seterusnya?

kredit:artbysabrinaariffin






Tiada ulasan:

Catat Ulasan