Rabu, 18 Jun 2014

Belajar & Interaksi

kredit kepada artbysabrinariffin

Perkara terbaik yang mendewasakan saya dalam pembangunan teknik mengajar adalah pelajar-pelajar saya sendiri. Setiap kali saya berhadapan dengan pelajar-pelajar yang bermasalah memahami apa yang diajar, saya jadi resah. Saya akan duduk bersendirian, mengimbas satu-satu pendekatan yang saya ambil. Apa yang tidak kena, di mana silapnya dan apa yang wajar diperbaiki. Justeru, keresahan dan kebimbangan itu membawa saya menelaah, mengkaji dan meneliti pelbagai buku, jurnal dan bahan ilmiah 'offline' dan 'online'. Ini tidak termasuk kisah saya berguru dan bermentor demi memahami kepelbagaian kisah dalam pembelajaran.

Banyak yang telah dan masih saya pelajari. Antaranya adalah kesan persekitaran fizikal tempat pembelajaran terhadap pembelajaran. Keamatan cahayanya, sistem pengudaraan, warna cat dinding, hiasan dinding yang berkaitan dan bersesuaian (seperti gambar di atas), suhu persekitaran malah aroma dan kualiti udaranya sangat memainkan peranan yang penting. Untuk memaksimakan keupayaan sesorang untuk belajar, interaksi perlu berlaku bukan hanya dengan guru, bahan pembelajaran, rakan sekelas malah turut melibatkan interaksi dengan persekitaran fizikal. Ini baru layak dipanggil persekitaran yang kaya dengan interaksi!!!

Bercakap mengenai betapa bersungguhnya saya memastikan persekitaran fizikal di pusat tuisyen saya mencapai standard yang sepatutnya, pernah saya memanggil konsultan dari syarikat lampu ternama di Malaysia datang ke tempat saya bagi mengukur keamatan cahaya lampu yang ada. Saya perlu pastikan keamatan cahayanya tidak terlalu terang atau terlalu suram. Tidak mahu terang sampai menyilaukan mata. Tidak juga mahu suram sehingga pandangan menjadi kelam. 

Sekiranya anak-anak atau pelajar-pelajar kita tidak menunjukkan keseronokan untuk belajar, kita perlu perhalusi pelbagai aspek. Menuding jari dan melabel mereka tidak akan menyelesaikan masalah. Renung diri. Refleksi diri. Lihat apa yang boleh diperbaiki. Interaksi. Terus berinteraksi...







Tiada ulasan:

Catat Ulasan