Ahad, 29 Jun 2014

Misi Sehari Sebelum Ramadhan

Tahun lepas, saya sekeluarga bercuti di Melaka. Ianya menjadi antara percutian kami yang cukup menyeronokkan. Percutian bertambah nilai apabila kami akhirinya dengan bersarapan di bandar Muar, bandar Maharani. Tak pernah lagi kami punyai pengalaman sebegini. Bersarapan dengan sate dan mee rebus di pagi hari. Hanya di Muar!

Sejak saat itu, sang arjuna tak habis-habis mencari masa untuk ke Muar lagi. Hanya untuk bersarapan. Bersarapan sate dan mee rebus yang dirindui. Akhirnya, masa yang lama dinanti tiba jua. Semalam kami ke Muar dengan misi sarapan. Seawal jam 7 pagi sudah meninggalkan KL dan sampai di Muar lebih kurang jam 10.00 pagi. 

Kali ini kami tidak ke tempat yang sebelumnya. Hasil daripada usaha sang arjuna; berdasarkan pelbagai rating sahabat-sahabatnya, kami ke tempat yang popular yang dicadangkan. Di celah pelanggan yang ramai bertamu, kami bersyukur mendapat tempat duduk. Tidak dapat dinafikan, tempat ini artistik hiasannya. Ringkas. Menarik. Pelanggan memang ramai. Tak putus silih berganti. Memang sah. Tempat ini popular.

Kami mula resah apabila tidak siapa membersihkan meja yang penuh dengan pinggan-mangkuk pelanggan terdahulu. Bertambah resah apabila tiada siapa yang mengambil 'order'. Lama menanti, akhirnya 'order' diambil. Dipendekkan cerita, tiada yang lancar. Mee rebus sampai. Meja masih tidak dikemaskan. Mee rebus sudah habis. Air masih belum sampai. Sate dihidangkan tanpa kuahnya. Anak-anak masih belum kenyang. Sate yang sampai bilangannya tak cukup menampung perut ahli rombongan saya yang 10 orang! Saya bangun mengambil sate sendiri. Anak bujang saya duduk bertunggu di depan mak cik mee rebus. Dah jadi layan diri namanya.  

Saya dan sang arjuna tiba-tiba rasa kenyang. Kenyang dengan sabar kata anak-anak saya. Selesai makan, kami beransur pulang. Anak-anak saya berpesan, 'kalau nanti ke Muar lagi, kita pergi ke restoran yang dulu ya'. Kami tak bertangguh lagi untuk bersetuju. Kami pasti akan datang lagi. Tetapi bukan ke tempat yang popular. Hati kami sudah terikat di tempat yang tidak popular...

Muar Bandar Maharani



Tiada ulasan:

Catat Ulasan