Khamis, 2 Oktober 2014

Kitakah Yang Bersalah?

Teks: Fauziah binti Sirat
Foto: Koleksi Peribadi/kredit kepada Pn Rosmawar Baharuddin

Dalam perjalanan saya berkongsi sedikit ilmu yang dipinjamkan Allah berkenaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT), rata-rata pelajar menolak kehadiran KBAT di dalam sistem persekolahan mereka. Mereka tidak faham mengapa kemahiran ini perlu dibina, perlu dipupuk. Mereka merasakan kewujudan soalan-soalan ini menyukarkan dan menghadkan keupayaan mereka mencatat prestasi terbaik. Walhal pada hakikatnya, kemahiran itu sudah wujud sedari usia kecil mereka...

Apa yang sangat diperlukan oleh anak-anak kita adalah persekitaran yang membantu melonjakkan potensi berfikir aras tinggi. Ibu bapa, guru-guru dan masyarakat sangat berperanan besar untuk memastikan potensi ini terus mekar, tidak mati dan berkubur. Bagaimana mengenal, memupuk dan merangsang anak-anak kita berfikir aras tinggi? Saya akan berkongsi tekniknya di Seminar Teknik Melatih Anak Berfikir Aras Tinggi pada 19 Oktober 2014 (rujuk poster di bawah untuk maklumat lanjut).

Mengapa perlu hadir ke seminar ini? Ada kajian mendedahkan potensi berfikir aras tinggi anak-anak dimusnahkan oleh ibu bapa dan sistem persekolahan. Tentunya kita tidak mahu termasuk di dalam kelompok ini. Tanggungjawab kita adalah untuk menyedarkan anak-anak bahawa kemahiran itu sudah ada di dalam diri. Tanggungjawab kita adalah untuk terus menyemai dan membajai potensi ini agar anak-anak kita kekal menjadi pemikir hebat. 

19 Oktober 2014. Pacak tarikh ini. Semat tarikh ini. Ketemu kita nanti ya!









Tiada ulasan:

Catat Ulasan