Khamis, 16 Oktober 2014

Jauh itu Mendekatkan Kita

Teks: Fauziah binti Sirat
Foto: Koleksi Peribadi

Ada banyak ketikanya saya buntu bila ditanya. 'You kerja apa?'. Selalunya saya menjawab, 'Saya berbisnes'. Tentunya jawapan saya itu mengundang lebih banyak soalan kerana jawapan itu menuntut penjelasan yang berjela. Tetapi walau bertubi-tubi soalan yang dikemukakan, saya selalunya merasa bahagia bila di hujung perbualan itu, mereka akan terus menobatkan saya dengan panggilan cikgu. 'Oh! So...you ni cikgu la ye...?. Saya hanya tersenyum. Sememangnya senyum itu lebih mudah untuk mengiyakan segala tanggapan.  

Selama saya mengusahakan pusat tuisyen dan menjadi seorang cikgu, keseronokan dan kebahagiaan yang dikecapi memang tak mampu saya olahkan dengan bicara. Melihat anak-anak membangunkan potensi diri dan melihat seorang demi seorang mengukir wajah kejayaan, saya selalunya menyimpan rasa bangga jauh di lubuk hati. Tapi benarlah, saya hanya mampu meraikan mereka, pelajar-pelajar di pusat tuisyen saya sahaja. Saya tak mampu menghulurkan tangan kepada mereka di luar sana. Mereka terlalu jauh untuk dicapai.

Allah Maha Kuasa. Allah Maha Mendengar. Hasrat saya ditunaikan. Perlahan-lahan saya keluar dari kepompong selesa. Saya sudah mula bertemu anak-anak di luar kawasan. Dan tadi apabila menerima jemputan mengadakan program Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) di sebuah sekolah menengah di Kedah, saya hampir pasti impian untuk menghulurkan tangan kepada mereka bakal menjadi nyata. Insyaallah...

Mohon doa kalian...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan