Ahad, 12 Oktober 2014

Mendendangkan Impian Bonda

Teks: Fauziah binti Sirat
Foto: Koleksi Peribadi

Pagi ini saya dihimpit sebak. Rasa rindu pada arwah bonda meluap-luap. Datang tanpa diminta. Datang dari seluruh arah. Al-fatihah...

Hari ini adik saya yang bongsu menyempurnakan istiadat konvokesyen beliau. Jauh di hati kecil, saya tahu ini adalah antara momen besar yang diimpikan oleh bonda. Barangkali emak tidak pernah berkongsi impian ini dengan anak-anak yang lain tetapi emak pernah menyuarakan keinginan beliau melihat anak-anak mengecap kejayaan setinggi termampu di dalam bidang akademik.  

Walau emak tidak berpeluang meraikan hari besar ini, tapi saya tahu emak pergi bertemu Illahi dengan hati yang tenang. Dia tahu kami akan melangsungkan impian beliau. Dia tahu saya akan pastikan adik-adik akan terus berusaha gigih melayar kehidupan sesempurna mungkin. Dia juga tahu saya akan sentiasa mendendangkan impiannya di dalam seluruh hidup saya. 

Jangan risau emak. Long ada...Long akan jaga abah, adik-adik seperti yang mak inginkan. Long rindu emak. Alfatihah...






Tiada ulasan:

Catat Ulasan