Ahad, 19 Oktober 2014

Pabila Bunga Hanya Tinggal Sekuntum.....

Teks: Fauziah binti Sirat
Koleksi: Foto Perbadi

Dalam kembara saya berkongsi sedikit ilmu yang dipinjamkan oleh Allah, saya mensasarkan tiga kelompok ini; ibu bapa, guru-guru dan anak-anak. Tetapi acapkalinya, saya lebih banyak bersama anak-anak. Justeru, apabila saya disapa oleh seorang kenalan untuk mengendalikan satu perkongsian kemahiran berfikir aras tinggi untuk ibu bapa, saya tak mampu menyembunyikan keterujaan.

Apa pun hujah yang dikemukakan, kita tak mampu menafikan betapa besarnya peranan ibu bapa dalam melakar, mencorak dan mewarna tahap pemikiran anak-anak. Tidak boleh sesekalipun kita menyerahkan tanggungjawab itu kepada mana-mana pihak. Kadangkala saya terdiam mengurut emosi sendiri apabila mendengar ibu bapa berkata, 'Saya tak tahu silibus sekolah. Itu yang tak boleh mengajar anak-anak.'

Kita tidak perlu tahu apa yang diajar oleh guru-guru di sekolah dan kita juga tidak perlu mengambil alih tugas guru mengajar konten silibus, tetapi kita perlu persiapkan dan mengasah tahap pemikiran anak-anak kita sedari kecil, dari masa ke masa dan tiada henti. Anak-anak kita perlu sentiasa dalam situasi bersedia. Bayangkan hasilnya apabila anak-anak kita mampu menjawab soalan sebegini, 'Seandainya bunga hanya tinggal sekuntum, apakah yang bakal terjadi?'.

Kalau punya masa, saya sudi berkongsi tips mendorong anak-anak berfikir aras tinggi. Sediakan lantainya, saya sudi berdansa bersama tuan puan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan