Rabu, 22 Oktober 2014

Melamar Bijakmu Duhai Tuan

Teks: Fauziah Sirat
Koleksi: Foto Peribadi (kredit kepada anakanda Shafiq Aizal Latif)

Saya bukanlah peminat Akademi Fantasia. Bukan sebab saya malu mahu mengaku tetapi memang benar; sungguh ini pernyataan benar dan benar. Bukan juga coret-coret Akademi Fantasia yang mahu dikongsikan. Cuma apabila rancangan realiti itu mengenengahkan lagu-lagu P.Ramlee dan Saloma sebagai tugasan peserta minggu lalu, saya sungguh terkesan. Tiba-tiba hasrat hati mahu mengkaji karya-karya besar Tan Sri P.Ramlee membuak-buak kembali. Entah untuk yang keberapa kali...hmm...

Genius seni. Siapa mampu menafikan fakta itu. Karya beliau menterjemahkan segala. Liriknya bersatu dengan irama. Iramanya bersatu dengan jiwa. Kalau benar menghayati setiap bait lagunya, jiwa terkesan sebak mendengar Jeritan Batinku. Jiwa terkesan  dengan jenaka Madu Tiganya. Khalayak menangis, khalayak tertawa tatkala menonton filem-filemnya.

Tan Sri P.Ramlee adalah tokoh besar dengan pelbagai kecerdasan yang luar biasa. Merujuk kepada kepada teori 9 kecerdasan pelbagai oleh Howard Gardner, P.Ramlee terang-terangan punyai kecerdasan muzik, intrapersonal, interpersonal, linguistik, visual/ruang dan kinestetik (ini hanyalah penilaian peribadi saya semata-mata). Subhanallah! Sungguh hebat. Ingin sekali saya melamar bijakmu duhai tuan.
Al-fatihah.

Jikalau tidak kerana sayang, 
Kuntuman kasih tak mungkin kembang
Andainya jemu mengganti rindu
Jambangan mesra tentulah layu
(petikan lagu Tanya Sama Hati daripada filem Anakku Sazali)

Gambar hiasan







Tiada ulasan:

Catat Ulasan