Isnin, 13 Oktober 2014

Menjelajah Jiwa Kecil Abah

Teks: Fauziah binti Sirat
Foto: Koleksi Peribadi

Abah tidak bercerita apa-apa sepanjang meraikan adik yang selesai menamatkan pengajian ijazahnya. Diam. Senyum. Berjenaka. Ketawa sesekali. Itu sahaja. Tiada banyak bicara. Tapi semalam, saat kami duduk hanya berdua, abah mula buka cerita.

'Masa tengok adik naik pentas semalam, sedih abah. Abah teringatkan emak. Dari kecil, emak jaga. Hantar ke sekolah. Pergi balik. Pagi petang....', abah diam...Saya juga diam. Tiada kata mampu ditutur. Lama sepi membeku suasana. 'Tapi ye laa...abah pasrah. Allah lebih sayangkan emak.' Suara abah yang menahan getar sebak terus mencipta hiba. Airmata yang tadinya hanya singgah di penjuru kelopak mata kini jatuh berderai, tidak mampu ditahan-tahan lagi. 

Saya akur akan keutuhan kasih emak dan abah. Empat puluh tahun hidup bersama. Mana mungkin saya menolak hakikat yang mereka saling kasih mengasihi. Mungkin tidak kelihatan di mata anak-anak akan kehangatan percintaan mereka tetapi kami tahu abah kasihkan emak sepenuh jiwa raganya. 

Emak pergi di ribaan abah. Siapa mahu percaya emak pergi sekelip mata. Kami pun sukar mahu percaya apatah lagi abah. Saat pasukan paramedik mengesahkan emak telah tiada, abah berkali-kali mendesak; cuba 'check' lagi, 'check' lagi....mohon kepastian berkali-kali dengan harapan bahawa semua ini mimpi. Tetapi kami tidak bermimpi. Pada saat itu, emak sudah dijemput Illahi.

Bertahanlah abah. Redhakan yang telah pergi. Biarkan memori itu kekal abadi...
Al-fatihah...






Tiada ulasan:

Catat Ulasan