Khamis, 22 Mei 2014

Kisah MERS-CoV

Hari ini Sabtu. 26hb April 2014. Rumah saya sudah dipenuhi riuh-rendah anak-anak buah dan kaum keluarga yang datang dari Johor. Esok Ahad, 27hb April, jam 7 malam, saya, Sang Arjuna, Abah dan Mak Cik (ibu tiri saya) akan berlepas menaiki pesawat MAS ke Jeddah. 

Sebenarnya, lewat beberapa minggu sebelum bertolak, adik-adik saya yang tinggal di Johor sudah gundah gulana. Apa tidaknya; ada jemaah umrah dari Batu Pahat yang meninggal dunia akibat jangkitan MERS-CoV (Middle East Respiratory Syndrome Coronavirus). "Long, kau tangguhlah dulu nak pergi umrah ni. Sekarang wabak MERS la,". Hmmmm...memang beratlah permintaan itu. Memang sah tak akan ditunaikan. Hihihi. "Kita doa kuat-kuat ya. Ikhtiar. Tawakal. Insyaallah, tak ada apa-apa". Jawapan klise yang ternyata tak berupaya melenyapkan keresahan adik-adik saya. Tapi apakan daya; hanya itu yang mampu saya buat. Apa pun malam itu, saya dan rombongan Cik Kiah saya ke Hospital Ampang Puteri. Atas nasihat sahabat-sahabat doktor, kami disarankan mengambil suntikan Influenza, ikhtiar tambahan melindungi diri. Ini bermakna kami mengambil dua suntikan sebelum ke umrah, Meningococcal Meningitis dan Influenza. Mudah-mudahan kami dilindungiNya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan