Khamis, 22 Mei 2014

Gurauan Yang Akhirnya Bertukar Garau

Selalu orang kata, sekali pandang saya nampak serius. Bahkan ada yang berkata, saya bukan sahaja tampak serius tapi turut ada riak sombong di wajah. Ya! Allah! Astaghfirullah. Beristighfar saya. Nampak gaya kena banyakkan senyuman agar saya tidak disalah anggap. Saya tidaklah seserius mana. Dan yang paling penting, saya rasa saya agak peramah orangnya. Hahaha. Saya tidak sombong. Namun saya tak punya upaya untuk menukar persepsi pertama mereka yang baru mengenali saya.


“Tak kenal maka tak cinta”, pepatah yang relevan sepanjang zaman. Sesiapa yang kenal saya pasti tahu saya orang yang jenis gemar bergurau. Tetapi adat bergurau…ada kala gurauan saya yang patutnya mengundang tawa tetapi akhirnya menyentap jiwa. Semalam untuk ke sekian kalinya gurauan saya benar-benar menjadi, memecah tawa pelajar-pelajar. Dan untuk ke sekian kalinya juga saya terlepas pandang, gurauan itu rupa-rupanya mengguris hati seorang yang lain. Aduh! Terlepas lagi. Ini ingatan untuk diri. Refleksi diri. Berhati-hati dengan lidah. Jaga adab sesama manusia. Jaga adab dengan Allah. Insyaallah, Allah akan lindungi semua.  Moga saya tidak terbabas lagi di masa akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan