Jumaat, 23 Mei 2014

Cikgu, Boleh Saya Menguap?

Cabaran mengajar di waktu malam adalah mengekalkan prestasi mata dan fokus pelajar. Apatah lagi jika kelas itu diadakan pada hari Jumaat. Mood hujung minggu sudah bertebaran di mana-mana. Itulah yang berlaku hampir setiap kali saya mengajar kelas Kimia untuk pelajar-pelajar Tingkatan 5. Sungguh hebat cabarannya! Sudahlah malam, hari Jumaat pula! Haish!!!Menguap, mengantuk....sudah jadi resam.

Saya secara berseloroh selalu menggunakan ayat ini, "Menguap itu merupakan suatu penyakit berjangkit. Kuat sungguh virusnya. Sampai sekarang saintis tidak dapat mengenal pasti punca bagaimana menguap boleh berjangkit. Harap-harap hari ini tiada siapa yang akan jadi penyebarnya." Bersungguh-sungguhlah mereka menahan ngantuk. Malu dan tak mahu dilabel sebagai penyebar virus menguap. Ada yang merah mata menahan. Semua takut nak menguap. Bukan takutkan saya. Takut saya menjadikan mereka sebagai modal lawak saya. Malu agaknya apabila saya anugerahkan gelaran Ratu Menguap kepada mereka. Hihihi....

Barangkali kerana dah tak mampu menahan lagi, ini akhirnya yang dipinta oleh seorang pelajar saya di dalam kelas hari ini; "Cikgu, boleh saya menguap?". Apa lagi, meledak tawa di dalam kelas. "Wah! Nampaknya sekarang dah ada dua permintaan. Selain daripada "Cikgu, boleh saya ke tandas?', kini kita sudah tambah lagi satu; "Cikgu, boleh saya menguap?". Eh! Tunggu apa lagi...Silakan menguap ya. Cikgu izinkan...:)

Yang mana satukah si Ratu Menguap?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan