Jumaat, 23 Mei 2014

Gigihnya Hati Mereka

Hari ini saya berada di acara Jualan Mega sempena Hari Puspanita anjuran Bernama. Saya memang agak lama berkecimpung dalam dunia bisnes namun masih mentah; masih belajar dan banyak lagi yang perlu dipelajari. Ini kali kedua saya terjebak dalam dunia bisnes gerai acara. Sengaja mencari pengalaman dan pengetahuan.

Sudah hampir 3 jam saya di sini. Barangan Boboi Boy di gerai saya sudah terjual sepuluh. Alhamdulillah. Saya pandang kiri dan kanan. Sebelah menjual barangan Tupperware. Sebelah menjual pelbagai mainan. Puluhan gerai tersusun. Berderet menjual kuih-muih, biskut-biskut, pakaian. Yang paling laris, gerai yang menjual makanan basah. Yang lain-lain hampir sepi tak berpengunjung.

Saya amat kagum dengan mereka. Tabahnya mereka. Kuatnya hati mereka. Gigihnya jiwa mereka. Walau tiada jualan, walau jualan kecil, wajah masih manis mengukir senyuman. Saya sangat pasti ada rahsia di sebalik senyuman mereka. Sesungguhnya rezeki itu milik Allah. Berusahalah. Teruslah berusaha dan berdoa kerana esok masih ada lagi...

Gerai-gerai yang turut serta di acara Jualan Mega, Tasik Titiwangsa

Anak-anak yang sengaja dibawa bagi merasai pengalaman berniaga di gerai



Tiada ulasan:

Catat Ulasan