Ahad, 3 Ogos 2014

Rahsia Sekeping Gambar

Teks: Fauziah Sirat
Foto: Koleksi Peribadi


Bercerita pasal cuti raya seminggu yang lalu, saya paling tertarik untuk mengupas perihal seronok-seronok mengambil gambar. Ramai yang ralit mengambil gambar. Apa tidaknya, hampir semua orang punya kamera di tangan. Setiap saat, setiap detik mahu diabadikan. Tak perlu kamera canggih-canggih. Hanya perlu petik kamera di 'handphone' dan tablet. Semua sudah terakam. Kegilaan pelbagai gajet; 'monopod', 'fish eye', 'selfie' terus mewarnai suasana raya kali ini.  Keluarga saya tidak terkecuali. Yang tua sekali-kali mahu juga merasa bergaya 'selfie' dengan monopod. Hihihi....

Ini gambar saya dan sang arjuna yang dirakam dengan kamera DSLR secara kandid oleh anak dara saya. Gambar ini dimuatkan oleh sang arjuna di facebook beliau dengan tag nama saya. Di kalangan keluarga saya, gambar ini mencetus fenomena. Ianya menerima hampir 100 'likes'! Sesuatu yang luarbiasa terutama untuk sang arjuna saya. 

Bukan pasal bilangan 'likers' saya mahu dikongsikan di sini...tetapi perihal bagaimana kita melihat dan membuat persepsi terhadap sesuatu yang kita lihat. Di dalam gambar ini, kelihatannya sang arjuna memimpin tangan saya; nampak kami sangat 'sweet' walhal pada hakikatnya tiada sentuhan fizikal yang berlaku (tetapi kami tetap 'sweet' ya. Hihihi...). Beliau sedang berlenggang mahu ke depan dan saya pula mahu mengorak langkah mengikut beliau. Itu sahaja. Itu hebatnya bagaimana kekuatan visual memberi impak kepada seni persepsi dan tanggapan.

Apa yang dilihat tidak semestinya serupa seperti apa yang kita sangka.  Sebab itu, kita sentiasa dianjurkan untuk berbaik sangka. Berbaik sangkalah sekalipun apa yang dipandang, tidak menyejukkan mata, tidak mendamaikan jiwa.... 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan