Ahad, 31 Ogos 2014

Harga Setiap Saat

Lewat setahun lalu, saya dikejutkan dengan berita yang meruntun jiwa. Bekas pelajar saya koma akibat kemalangan. Khabarnya setelah tiga minggu koma, beliau mulai sedar dengan memori yang hilang. Saya mengucap banyak-banyak mendoakan kesejahteraan beliau. Moga beliau segera sembuh.

Berbulan-bulan selepas itu, saya melihat kelibat beliau di facebook. Segera saya menyapa. Alhamdulillah. Pelajar saya ini masih ingat dan masih mengenali saya. Saya tanamkan hasrat mahu melawat beliau. Duduk bersembang mendengar sendiri cerita daripada mulut beliau. Tetapi itulah....hasrat di jiwa tak pernah kesampaian. Ada sahaja yang menghalang. Setelah lebih setahun membuat rencana, akhirnya saya bulatkan hati. Saya mesti menunaikan hasrat sendiri.Tak boleh bertangguh lagi. Mesti. Wajib ditunaikan...

Akhirnya kami bertentang mata. Allahuakbar. Besarnya dugaan pada insan semuda beliau. Patah tulang belakang dengan darah beku di otak. Keluar masuk hospital berbulan-bulan dan kini masih gigih menjalani program fisioterapi. Setelah lebih setahun, beliau kini sudah mula mampu berjalan perlahan-lahan dengan alat bantu. Hampir sejam bersembang, kata-kata beliau yang ini sangat terpahat di jiwa. 'I cannot lose a second, teacher.' Saya tahu ketabahan dan kegigihan ini yang menyebabkan beliau menjadi beliau seperti hari ini. Walau pernah diramalkan bakal terlantar seumur hidup, beliau adalah antara bukti hidup yang mengesahkan betapa semangat luar biasa mampu mengubah dunia. 

Untuk Khairol Hidayah, saya doakan anda cepat sembuh. Terus kuat melayari cabaran mendatang. Teruskan perjuangan. Saya tahu kekuatan jiwa dan kegigihan usaha anda pasti akan membuahkan hasil. Insyaallah....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan