Ahad, 24 Ogos 2014

Gusar Seorang Isteri

Teks: Fauziah Sirat
Foto: Koleksi Peribadi

Minggu yang padat berisi cerita. Cukup padat untuk dirungkai dan dikongsi pelbagai rasa yang mewarnai hari. Minggu lalu sarat aktiviti berjanji dan bertemu. Minggu lalu juga mencatat kejayaan peribadi yang besar maknanya.  Pokoknya, inilah antara tujuh hari dalam hidup yang akan dikenang sedalam-dalamnya. 

Sang arjuna saya akhirnya bejaya menawan puncak gunung Kinabalu. Sepanjang lima hari beliau di sana, saya tak putus-putus berdoa. Risau sang isteri hanya Tuhan yang tahu. Bukan mahu mematahkan semangat beliau; tapi berkali-kali sebelum beliau pergi saya berpesan, "Jangan paksa diri. Kalau tak larat, tak perlu teruskan." Walau itu bertentangan dengan prinsip mencabar diri yang tertanam di dalam diri, saya harus akur akan hakikat "Gusar Seorang Isteri". Alhamdulillah, akhirnya beliau menitip khabar gembira. Gambar-gambar di puncak di"whatsapp" kepada kami sekeluarga. Syukur dan bangga. Saya tahu perjalanan ke puncak sangat sukar. Saya tahu sentiasa ada kebarangkalian untuk beliau jatuh. Sentiasa ada ruang untuk beliau tercedera.  Sentiasa ada momen diserang demam. Benar! Beliau jatuh. Ada luka. Ada lebam. Ada rasa seram sejuk di badan. Malah katanya, pernah ada detik 50:50; wajarkah ini diteruskan? Tapi itulah corat coret yang membawa beliau sampai ke puncak.

Kejayaan ini besar maknanya pada sang arjuna. Kami sekeluarga berkongsi seronok dan bangga. Perjalanan ke puncak tidak pernah mudah. Semangat, kecekalan, kekuatan mental, emosi daan fizikal saling lengkap melengkapi.  Begitulah hakikat kehidupan. Perlu ada matlamat yang disasarkan. Agar pendakian kita tidak tersasar tanpa hala tuju. Perlu ada rencana ke puncak. Laluan mana yang mahu diambil. Persiapan apa yang perlu disediakan. Kita tak boleh redah sesuka hati. Tiada istilah 'redahlogi'...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan