Sabtu, 16 Ogos 2014

Mukjizat Doa

Teks: Fauziah Sirat

Hari ini di celah-celah kesibukan Syawal, di celah-celah jemputan rumah terbuka, saya mencuri masa bertemu anak sulung yang sudah dua minggu tidak ditatap. Ada istimewanya pertemuan kali ini yang menyentuh mata hati. 

Di tempat pertemuan kami, saya menyaksikan seorang penjaja keropok ikan. Pemandangan yang bukan asing di mata saya. Kerap saya disapa penjaja keropok yang bergerak begini. Di depan pasar raya, di tempat letak kereta malah beberapa kali di hadapan pejabat sendiri. Adakala saya membeli, adakala saya menolak dengan baik.

Entah kenapa kali ini saya tersentuh. Melihat beliau buat saya mebulatkan azam. Saya pasti akan singgah membeli pabila selesai urusan. Usai urusan, saya tak bertangguh. Segera saya selesaikan urusan jual beli dengan beliau. "Saya orang Kelantan kak. Maaf kak kalau tak faham cakap saya." Tergelak saya. "Tak apa. Saya faham.", balas saya juga dalam loghat Kelantan yang tak berapa nak tepat nahunya. Hihihi... Mungkin ini biasa berlaku pada orang lain, tetapi tidak pada saya. Sejurus duit bertukar barang, segera tangannya diangkat mendoakan saya sekeluarga. Saya dan anak-anak spontan mengangkat tangan mengaminkan doa beliau tanpa menghiraukan orang ramai yang lalu lalang. Hati kecil saya tiba-tiba tersentuh....

Saya terus teringat satu artikel yang pernah dibaca. Jika kita benar-benar mahu mendoakan seseorang, lakukanlah sebenar-benarnya di depan orang tersebut. Itu lebih baik daripada kita sekadar berkata,"Insyaallah, saya akan doakan awak." Saya benar-benar terkesan dengan peristiwa tadi. Saya belajar lagi hari ini. Alhamdulillah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan