Ahad, 10 Ogos 2014

Hilang Dipuput Bayu Usia

Teks: Fauziah Sirat
Foto: Kredit kepada Kelab Ibu Bapa 3 Azam, SMK Seksyen 7, Shah Alam

Hari ini saya mahu berkongsi cerita tentang pengalaman sejagat. Semua ibu bapa pasti mengalaminya. Kisah anak-anak kecil kita yang sangat suka bertanya. Habis semuanya mahu ditanya. Kenapa langit warna biru? Kenapa bulan ikut kita? Kenapa bulan jauh? Kenapa ada pelangi? Kenapa kereta F1 laju? Dan pelbagai jenis soalan lagi yang meluncur laju daripada mulut kecil mereka. Sedar tak sedar, keseronokan bertanya itu perlahan-lahan hilang apabila anak-anak menginjak usia. Ianya hilang sedikit demi sedikit dipuput bayu usia. Tentunya ada sesuatu yang melunturkan  keghairahan itu. Pasti ada...

Saya tidak berminat mengkaji apa yang menyebabkan sikap suka bertanya itu luntur ditelan peningkatan usia. Saya hanya mahu mereka kembali suka bertanya. Saya tidak mahu anak-anak duduk belajar tanpa ada rasa ingin bertanya. Justeru, apabila kemahiran berfikir aras tinggi tiba-tiba menjadi istilah 'panas' di dalam dunia pendidikan tanah air, saya tahu ini masa yang paling sesuai untuk mengembalikan kemahiran fitrah seorang manusia terutamanya budaya suka bertanya.  Alhamdulillah, saya kini telah bersedia berkongsi sedikit ilmu dan ilham yang dipinjamkan oleh Allah untuk membantu para pelajar dan guru-guru menguasai teknik kemahiran berfikir aras tinggi.  

Kemahiran berfikir aras tinggi tidak mungkin akan dicapai tanpa menguasai kemahiran berfikir aras rendah. Kenali dan kuasai kedua-duanya melalui PROGRAM KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI kendalian saya.  Untuk maklumat lanjut, hubungi saya di fsirat@yahoo.com atau www.facebook.com/fauziah.sirat. 

Kemahiran  berfikir tidak dinilai melalui jawapan, tetapi melalui soalan yang ditanya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan