Selasa, 15 Julai 2014

Masuk Sekolah Lagi...

Teks: Fauziah Sirat

Saya sudah banyak kali ditanya tips memulakan bisnes pusat tuisyen. Ada banyak ketika saya takut-takut mahu berkongsi. Bimbang resipi saya tidak sesuai dengan orang lain. Tetapi rasa-rasanya saya sudah sedia mahu berkongsi. Ianya cuma sebagai panduan yang berdasarkan pengalaman semata-mata. Bukan satu tips mutlak yang tidak boleh diubah-ubah. Terserah kepada pembaca untuk menilai, mengunyah dan menghadamnya. Mudah-mudahan boleh membantu tuan puan yang berminat dalam industri pusat tuisyen.

Rencana saya untuk menubuhkan pusat tuisyen bukanlah dirancang lama. Saya bermula tanpa ada 'Business Model'. Ianya bermula tanpa sengaja. Bisnes ini dipilih semata-mata kerana saya mahu mempunyai karier sendiri walaupun saya tidak lagi makan gaji. Berkarier dan pada masa yang sama punya banyak masa untuk keluarga. Daripada sudut pandang bisnes, tindakan saya melangkahkan kaki ke dunia bisnes tanpa berpanduan barangkali boleh dianggap berani atau 'berani buta' atau 'berani bodoh'. Tanpa ilmu, tanpa guru, saya jalan terus dipandu diri sendiri dan didokong suami. Adakah itu satu kesilapan? Tidak! Cuma saya melalui pengalaman yang lebih panjang untuk menginjak ke paras yang selesa. Saya percaya sekiranya saya berguru dengan guru yang berilmu, berpengalaman, komited dan ikhlas, berkemungkinan saya sudah berada di takuk pencapaian yang berbeza hari ini.

Tips pertama saya mudah. Sekiranya anda punya hasrat untuk menceburkan diri dalam bisnes; tak kiralah bisnes pusat tuisyen atau bisnes yang lain, yang pertama-tamanya carilah ilmu. Bergurulah. Berkulilah. Bak kata seorang usahawan yang saya kagumi, Dato' Roslan Ab Hamid, "Jadilah orang yang sanggup ikat perut untuk beli dan cari ilmu". Bila berguru, jangan pula malu bertanya. Bimbang nanti ada yang sesat di tengah jalan...paling bimbang kalau sesatnya sudah di hujung jalan...Aduhai...

Selamat berguru :)






Tiada ulasan:

Catat Ulasan