Selasa, 22 Julai 2014

Apabila Pohon Durian Berbunga

Teks: Fauziah Sirat
Foto: Imej Google

Semalam di hujung kelas kimia, saya mengusulkan pernyataan ini; pokok yang berbuah pasti berbunga, tetapi tak semestinya pokok yang berbunga itu berbuah. "Setuju?", tanya saya kepada pelajar-pelajar. Hampir kesemua menggeleng-gelengkan kepala. "Durian berbunga?". Geleng lagi. "Rambutan berbunga?". Geleng lagi. "Mangga?". Pun masih menggeleng.  "Durian, rambutan, mangga berbunga la sayang....". Aduhai....Inilah gara-gara pabila hidup di kota, anak-anak hanya didedahkan dengan buahnya sahaja, tanpa ada pendedahan melihat pokok dan bunganya.

Peristiwa 'bunga dan buah' ini menyuntik lagi rasa yang entah kali ke berapa. Saya tidak berniat menuding jari kepada mana-mana pihak, sementelah saya juga lahir dari sistem pendidikan yang sama; serupa dengan anak-anak saya dan pelajar-pelajar saya sendiri. Tetapi saya punya nyala rasa tersendiri. Ada sesuatu yang boleh diperbaiki di dalam sistem ini, walaupun cuma setakuk dua, walaupun cuma berdikit-dikit. Kita perlu banyakkan ruang untuk 'doing' supaya pengalaman dapat dicetuskan. Pengajaran dan pembelajaran (PdP) di bilik darjah wajar ada banyak sesi 'doing'. Banyakkan aktiviti di dalam, di luar kelas malah sentiasa ada kewajaran untuk membawa PdP hingga ke ruang komuniti. Peristiwa 'bunga dan buah' ini tidak akan berlaku sekiranya pelajar-pelajar ini dibawa ke dusun durian ketika musim durian berbunga. Sentuh bunga durian yang gugur. Hidu aromanya. Tinggal semalaman di situ. Saksikan riuh kumbang-kumbang menjalankan proses pendebungaan. Ini namanya pengalaman.

Kita paling banyak belajar melalui pengalaman bukan semata-mata menerusi pengetahuan yang dipindahkan. Terus-terang saya katakan, saya tidak ingat apa yang cikgu fizik ajarkan kepada saya, 26 tahun lalu. Tetapi yang tersemat erat di dalam minda saya adalah pengalaman belajar dengan beliau, Cikgu Normah. Aura suaranya, kecantikan beliau dan ketegasan beliau dalam membentuk penampilan seorang wanita. Saya masih ingat bagaimana beliau mengajar kami berjalan dengan meletakkan buku di kepala. Dan saya tidak berlengah buat perkara yang sama apabila pulang dari sekolah. Letak buku di kepala agar jalan saya sama cantik macam Cikgu Normah. Itu saya ingat! Itu hasilnya pabila 'doing' berlaku.

Ayuh! Besarkan takrifan sekolah. Sekolah memandu. Akademi tarian. Sekolah karate. Kelas memasak. Sekolah menjahit Apapun namanya, sekolah-sekolah ini berjaya mengajar kita dengan memindahkan kemahiran dan pengalaman melalui 'doing'. Kita tidak belajar memandu kereta dengan mendengar ceramah guru di dalam kelas. Tetapi kita turun padang, masuk ke dalam kereta dan memandu. Ini hakikat. We learn the most by doing!!!

Durian yang sedang galak berbunga






Tiada ulasan:

Catat Ulasan