Ahad, 13 Julai 2014

Bermula Dengan Tulus Doa

Teks : Fauziah binti Sirat

Setiap kali saya bertemu 'orang baru', selalunya ada dua soalan yang kerap ditanya. "You ni cikgu ke?" atau "You mengajar di mana ya?". Kadang-kadang saya belum bercerita perihal karier ataupun profesion, saya sudah menerima soalan serkap jarang yang ada benarnya. Barangkali ada cop 'cikgu' di dahi saya. Hihihi. Teringat pula arwah emak saya. Selalu bila menemani emak ke pasar, orang akan panggil emak 'cikgu' walhal  emak hanya suri rumah sepenuh masa yang rajin berbisnes. Barangkali emak juga punya raut cikgu di mana-mana. Wallahualam.

Jika diselusuri sejarah hidup saya, arwah emak memang kerap menyuruh saya menjadi cikgu. Adat alasan orang tua kita."Cikgu ni kerjanya senang, separuh hari aje, cuti banyak; banyak masa boleh kat rumah". Tapi pada ketika itu, alasan-alasan emak tidak menyebabkan saya jatuh cinta dengan karier guru. Saya tolak cadangan emak baik-baik. Di mata saya, kerja guru tidak mungkin membolehkan saya jadi wanita korporat. Saya mahu punya jawatan tinggi, bekerjaya, pakai kot dan bergaya. Inilah akibatnya gara-gara kerap disogok dengan drama korporat melayu di tv. Saya antara mereka yang terpengaruh. Aduh!

Siapalah kita untuk menolak kekuatan doa seorang ibu. Selepas enam tahun di organisasi korporat, saya meletakkan jawatan dan akhirnya memulakan bisnes pusat tuisyen. Saya mengajar di pusat tuisyen sendiri. Saya akhirnya dipanggil cikgu. Kini hampir 13 tahun, alhamdulillah saya masih di bidang ini. Dan saya tahu pilihan arwah emak tidak salah kerana saya sesungguhnya mencintai karier saya hari ini.

Cuma ada impian yang belum tertunai. Emak bertanya,"Kau punya bisnes pusat tuisyen ini untungnya berapa?". Setelah diberikan angkanya emak selamba menjawab, "Sikit sangat tu." Hahaha. Emak oh emak!!! Rasa rindu pada arwah tak pernah berhenti. Al-fatehah... 

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan