Jumaat, 28 November 2014

Manisnya Tetap Ada

Teks: Fauziah binti Sirat
Foto: Koleksi Peribadi

Pengalaman mempunyai anak yang menduduki SPM di hospital merupakan antara suatu 'anugerah terindah' untuk tahun ini. Tentunya bebanan dan tekanan emosi, minda dan fizikal tidak mampu diluahkan dengan kata-kata tetapi manisnya tetap ada. Doa, sokongan dan dorongan mengiringi perjuangan anakanda sehingga ke tinta terakhirnya. Alhamdulillah. Semuanya dapat diselesaikan sebaik mungkin. Kini, yang tinggal cuma doa dan tawakkal. 

Mengimbas kembali situasi saya ketika mahu membuat keputusan ter'penting' untuk anakanda saat itu, saya amat bersyukur kerana mempunyai nombor telefon pengetua sekolah anak saya. Bersyukur juga kerana puan pengetua sanggup menerima panggilan telefon saya seawal jam 5.30 pagi. Saya masih ingat kata-kata beliau; 'puan perlu memaklumkan kepada saya nombor bilik anak puan segera kerana saya perlu memanjangkan maklumat ini kepada pengawas peperiksaan. Kalau tidak, anak puan perlu menduduki peperiksaan di bilik kuarantin sekolah.'

Ketika itu saya hanya tahu satu perkara sahaja. Anak saya wajib mengambil peperiksaan di hospital. Apapun demam yang dihidapinya, saya tetap mahukan dia dimasukkan ke hospital. Sejurus maklum akan prosedur peperiksaan, saya terus menghubungi hospital untuk menempah satu bilik. Alhamdulillah. Allah permudahkan. Usai mengetahui nombor bilik, segera saya maklumkan kepada puan pengetua. 

Jam 7.00 pagi anakanda selamat dimasukkan ke dalam wad. Jam 8.40 pagi, anak saya memulakan kertas 1 Kimia dan diikuti dengan kertas 2 lebih kurang setengah jam kemudian. Saya hanya mendengar khabar bahawa anakanda sah menghidap demam denggi ketika bertemu dengannya untuk makan tengahari; satu jam sebelum beliau menduduki kertas 3. 

Pertarungan keesokan harinya lebih memeritkan. Dengan suhu badan mencecah 39.7 darjah celsius, anakanda berdepan cabaran yang tidak sedikit.  Mujur berada di hospital membolehkan pihak hospital mengambil pendekatan 'ekstrem' untuk meredakan kepanasan badan beliau. Alhamdulillah...segalanya berakhir dengan baik. Ketiga-tiga kertas Biologi dapat disempurnakan dengan sebaik mungkin. Syukur. Syukur teramat sangat....

Semasa peperiksaan berlangsung

Girang dilawat teman-teman







1 ulasan: