Sabtu, 21 Mac 2015

Bermulanya Kembara 'Accelerated Learning'

Teks: Fauziah binti Sirat
Foto: Koleksi Peribadi

Perjalanan saya meneroka 'pembelajaran pecut- accelerated learning (AL)' bukan satu kembara yang singkat. Apabila saya menceburkan diri dalam bidang perguruan pada tahun 2002, banyak persoalan yang menerjah minda saya. Mengapa sesetengah pelajar mudah menguasai sesuatu kemahiran dan mengapa pula yang lainnya tidak. Bagaimana mengekalkan fokus pelajar-pelajar di dalam kelas, bagaimana memastikan pembelajaran optimum berlaku di dalam kelas dan pelbagai tanda tanya kekal menerjah silih berganti.

Sehinggalah saya ditemukan dengan dua orang insan berwawasan besar, Rosihan Juara dan Yasmin Ahmad Mazlani oleh sahabat yang sentiasa dikenang, Aljazzura. Di situlah detik AL tercetus dalam sejarah diri. Sekiranya saya dipinta untuk merakamkan kisah AL versi saya, ketiga-ketiga nama ini pasti akan terpahat dan kekal sebagai pencetus bagaimana saya boleh berada di kedudukan saya hari ini. Dipendekkan cerita, alhamdulillah, hari ini saya bersama Juara, Yasmin dan tujuh sahabat seperjuangan yang lain menjadi kumpulan pertama pengamal  pembelajaran pecut bertauliah di Malaysia yang diiktiraf oleh International Association for Accelerated Learning Practitioners (IAALP).  Perjuangan kami walaupun pada zahirnya baru bermula dengan pelancaran Malaysian Accelerated Learning Practitioners (myALPs) baru-baru ini, namun pada hakikatnya kami telah melaksanakannya sebaik sahaja menerima pertauliahan pada 9 Oktober 2013. 

Apa itu AL? Bagaimana AL mampu mengoptimumkan proses pengajaran dan pembelajaran? Bagaimanakah anda boleh menjadi sebahagian daripada myALPs dan komuniti pengamal AL bertauliah? InsyaAllah, saya akan berusaha untuk kongsikannya sedikit demi sedikit, dari masa ke masa.